Sărbătoarea Sfântul
Ion mai este cunoscută și sub numele de „Sânt-Ion", „Inaintemergatorul Domnului" sau „Soborul Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul".
Se stie că Sfântul Ion este
protectorul pruncilor și se mai ține pentru ca pruncii să se nască sănătoși,
fără malformații sau diformi. Totodată, ziua de Sfântul Ion este o zi de bucurie, iar cine nu se
veseleste in aceasta zi va fi trist tot timpul anului.
Unii oameni serbează ziua de
Sfânt Ion pentru ca Dumnezeu să le ferească gospodăriile de foc și animalele de
fiarele sălbatice.
Se spune conform tradiției populare
că după Sfânt-Ion se botează gerul, adică se înmoaie frigul și începe să se facă mai
cald.
In vechile tradiții
românești, ziua de Sfântul Ion era ziua de sărbătoare a femeilor.
Tradițiile spun că ziua de
Sfântul Ion este cea mai veselă zi din an, iar cei care nu se veselesc cu acest
prilej, vor rămâne triști tot restul anului.
Dar ce se ascunde sub acest palimpsest?!
O veche Sărbătoare a inițierii feminine, un Ritual Sacru care a căpătat
conotații moderne dar păstrând o apropiere plină de mister, muzică și dans, culoare.
Femeile se „iordănesc”.
Adică petrec toată noaptea şi ,,neglijează” bărbaţii, cărora nici de mâncare nu le fac!
Niciun bărbat nu poate să zică, sau să facă nimic şi trebuie să se supună
obiceiului, pentru că altfel va fi mâncat de lupi în anul care urmează. Lupii
apar din ce în ce mai evident ca justiţiari şi executori ai tradiţiei şi a
voinţei. Domnului Suprem. Așa apare legenda modernă!
De fapt, femeile se
retrăgeau în solitudine, se pregăteau trupește și sufletește pentru un ritual
al abundenței, păcii și fertilității. Să
facem deosebirea intre Sacru și profan, altfel vom pierde Marile Cunoașteri și
vom tot bate pe la alte porți.
Femeile tinere, măritate în
anul ce a trecut, sunt primite în comunitatea surorilor prin stropire cu apă
sfinţită. Adusă în trecut de la nouă izvoare de ucenice. Ulterior s-a trecut la
stropirea cu Agheasmă sau pur și simplu la apa neîncepută scoasă din fântâni. După
regiune, sunt rămase multe ritualuri elaborate, parcă fiecare păstrând câte o
foaie din Marele Ritual.
De exemplu, cea mai în
vârstă dintre femei le şopteşte la ureche multe lucruri de ale femeilor şi le spune
cuvintele de recunoaştere în obștea respectivă. Se transmit Ritualurile de
peste an, multe fiind investite cu funcții păstrătoare a lor pentru bunul mers
al obștei.
Acum este cunoscută „Cumetria"
sau "Tontoroiul Femeilor" cum era numita in vechime "Ziua
Femeilor" sau "Ziua Babelor". ÎNȚELEPTELOR ! In
cadrul acestui obicei are loc integrarea tinerelor neveste in comunitatea
femeilor căsătorite, prin udarea cu apă din fântână sau dintr-un râu.
Elemente ale acestei
petreceri sunt păstrate și astăzi de femeile din comuna/orașul Pantelimon, de
lângă București. Femeile se adună in casa uneia dintre ele și "făceau
chefuri si jocuri fără bărbați". Femeile
se considerau în aceasta zi mai tari și cu mai multe drepturi decât bărbații,
lăsându-și toate obligațiile de soție și mamă în seama soacrelor și chiar a
bărbaților. Ceea ce poate deveni titlu de știre mondenă, nu?! E bine! Se ascund
așa adevăratele ritualuri de cei care
le-ar folosi nu tocmai orthodox. Serbările profane marchează, dintotdeauna, o
zi de Ritual practicată de cei/cele care sunt păstrătoarele/păstorii. A le
suprapune nu e dovadă de bună credință! (cel puțin).
La intrarea în Pantelimon se află un izvor miraculos
cunoscut ca Izvorul
Babei Ana, o teribilă şi
respectată vindecătoare, pe care bătrânii din Pantelimon o ştiu drept
întemeietoarea comunei, „o femeie, pâinea lui Dumnezeu. O sfântă. Noi,
bătrânii, ştim că este mama Pantelimonului” – spun și acum localnicii în
vârstă. La începutul
sec. XVIII, pe dealul unde se află astăzi biserica din Pantelimon, îşi
înjghebase un bordei o bătrânică săracă, pe nume Ana. Femeia era foarte
cunoscută şi căutată de multă lume, pentru că prepara leacuri din diferite
ierburi.
Profesorul Ion Ghinoiu sustine că acest obicei
este o supraviețuire a cultului dedicat Zeului
Dionisios, (cel inițial) care, printre altele, se manifesta prin dansuri frenetice si extaz mistic,
inclusiv, in cetățile antice de la Marea Neagră (Calatis, Histria, Tomis).
În timp, a apărut şi o
„iordăneală” a flăcăilor care, însă, se lasă cu beţii şi cu capete sparte.
Peste toată „iordăneala”
apare şi Lupul Şchiop, care şi-a terminat vânătoarea de demoni şi este obosit. Se retrage pe fața nevăzută a lunii, împreună cu Filipii pentru a se odihni, a pune la cale noul an sau a crănțăni niscaiva demoni! (sigur e o metaforă).
Poate nu știați dar și în
zilele noastre, bărbații au obligația de a-și înveseli soțiile de Sfântul Ion,
pentru ca acestea să trăiască într-un zâmbet tot restul anului, fie ca poartă numele acestui sfânt, fie ca nu.
Pentru
a vă înveseli femeile sau pentru a le ura un călduros La mulți ani celor cu
numele Ioana, Ionela,etc, trebuie sa fiți atenți ce flori, daruri alegeți de Sfântul Ion. Trandafiri, frezii sau un buchet
mixt, nu foarte colorat, din gerbera, alstroemeria si garoafe.
Ca și culori, printre florile de Sf Ion, predomina roșu, galben, roz și
albastru.
Cel mai important este să aveți grijă să nu treacă ziua de Sfântul Ion, fără ca soția, prietena, mama să nu zâmbească măcar o dată!
Tot tradiția spune că, pe 7
ianuarie, nu se consumă vin roșu, acesta amintind de martirajul Sfântului
Ioan.
În lumea
tradițională a satului nu se tăia nimic cu cuțitul, toate alimentele de la masă
se rup cu mâna.
O
alta interdicție era cea a folosirii măturii, care ar deranja liniștea
morților.
Ca la orice sărbătoare importanta este
interzis spălatul rufelor, cusutul si restul treburilor casnice, dar și a
certurilor.
Zâmbiți
– fiți amabili- bucurați-vă de oricare clipă! Bucurați-vă pur și simplu dăruind-o.
Se va întoarce. Așa propriile fericiri
vor dăinui!
La mulți , mulți ani Ioana-Ion și celor apropiați lor!!!
de ziua zâmbetului!
de ziua zâmbetului!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Voi respecta opiniile fiecăruia. Dar vă rog să aveţi o exprimare decentă. Anonimatul persoanei nu-l exclude pe cel spiritual. Din când in când voi face aici completări la cele publicate pentru a nu interveni în text